Samotný výraz portfólio je možno trochu významovo zaťažený. Kvôli tomu ako sa používa “v biznise,” očakávame, že portfólio ako produkt predstavuje najlepšiu prácu autora, ktorou sa môže prezentovať aby dostal konkurenčnú výhodu. Naopak, vzdelávacie portfólia je lepšie chápať ako metódu sebahodnotenia študentov, vďaka ktorej sa môžu aktívne podieľať na reflexii svojej “learning journey,” a majú možnosť povedať vlastný príbeh o svojom vzdelávaní. [1]
Kľúčovo, portfólio nemusí nutne predstavovať len blog, kde všetky príspevky majú rovnaký charakter, a síce písaného článku. Primárny účel má byť sebareflexia, a obmedzovať formát príspevkov do portfólia znamená obmedzovať spôsoby, ktorými majú nad svojou prácou študenti premýšľať.
Príspevky do portfólia môžu naopak byť multimediálneho charakteru, a vychádzať v ústrety študentským kreatívnym tendenciám – či už ide o video, podcast, animáciu, alebo iný formát. Ak totiž študent bude vytvárať tento obsah s radosťou, skôr sa k nemu vráti a zreflektuje svoje chyby a vývoj svojho myšlienkového procesu. [2]
Mám za sebou zopár pokusov o vybudovanie profesného portfólia. Vždy to stroskotalo na technických ťažkostiach, a na tom že, koniec koncov, mať funkčné portfólio nebola v mojej brandži nevyhnutnosť. Preto som možnosť vytvoriť si portfólio na KISKu privítal. Ale sklamal ma nedostatok mantinelov, respektíve nedostatok asistencie pri vytváraní. Predpokladalo sa, že sa inšpirujeme z grafického spracovania spolužiakov, a že technickú stránku veci “nejako vymyslíme.” Kým osobne som s technickou stránkou problém nemal (aj keď viacero spolužiakov malo problém práve s technickým spracovaním portfólia), nájsť si grafický rámec ktorý by mi vyhovoval bolo pre mňa o poznanie náročnejšie. A kým som nezačal hľadať zdroje pre tento článok a neobjavil som [2], poznal som len tri aplikácie vhodné na tvorbu portfólia.
Predmet, ktorý nám portfóliá predstaví, by nás mal previesť nejakými základnými pravidlami (či best practices) tvorby a prevádzkovania portfólií, a naučiť nás používať aspoň jeden vybraný engine. Tiež by som privítal predmet, kde by vytváranie portfólia bolo rozdelené na miľníky a deadliny. V neposlednom rade, mali by sme popremýšľať, aké rôzne formáty príspevkov môžu byť tolerované pre študentské portfóliá (i.e. pre koho sú tieto cielené primárne).
ZOZNAM LITERATÚRY
- THE STUDENT PORTFOLIO: HOW TO USE THIS POWERFUL TOOL IN YOUR CLASSROOM. In: teachstarter.com. Teach Starter [online]. [cit. 2023-13-03]. Dostupné z: https://www.teachstarter.com/us/blog/tips-and-tricks-for-creating-a-student-portfolio-and-for-making-student-handover-easy-us/
- USING PORTFOLIOS IN THE CLASSROOM – E074. In: edugals.com. EduGals [online]. [cit. 2023-13-03]. Dostupné z: https://edugals.com/using-portfolios-in-the-classroom-e074/